Köpvillkor
Angivna priser gäller fritt vårt lager i Valbo.
Alla priser är angivna i svenska kronor och INKLUSIVE MOMS.
Emballagekostnader ingår i varu- och fraktpriser.
Betalningsmöjligheter för privatpersoner är kort- alternativt swishbetalning direkt vid köptillfället.
Vid fakturaköp av företag, kommuner och landsting gäller 30 dagar netto.
En faktura avgift på 95:- inkl. moms tillkommer.
För branschen gällande allmänna villkor tillämpas. Skador orsakade av vårat material, driftstopp, försenad produktion, skador på ugn eller på bränngods eller liknande ersätts ej. Det är ett levande material och inga garantier kan utlovas vad gäller kvalité eller färg. Vi förutsätter att köparen gör prov bränningar eller materialprov före produktionsstart.
Rätt till ändring av pris utan föregående information förbehålles. Varan förblir Lermakeriets egendom tills full betalning erlagds.
- Vid retur står köparen för alla fraktkostnader. Lera återtages ej.
- Full retur/bytes rätt mot uppvisande av kvitto på övrigt material (ej lera) inom 30 dagar.
- Om vi gjort fel står Lermakeriet naturligtvis för transporten.
Frakt och transporter
All transport sköts av DHL och debiteras genom Lermakeriet. Viktigt att tänka på, det är köparens uppgift att kontrollera att godset inte är fraktskadat.
Skada på gods måste omgående meddelas till oss och vi behöver bilder på hur godset såg ut vid mottagandet för att kunna kontakta DHL.
Observera att det är du som köper leran som måste bedöma om det finns risk för att din lera fryser eller inte under transport och leverans. Transportbolagen har inte värme i sina lastbilar.
När det är vinter så finns ju risken att det fryser om man bor kallt till.
Fryst lera kan inte reklameras eller återtas.
(Händer inget med leran när den fryser mer än att den blir mjukare när den tinar)
- Vi levererar med tre olika fraktalternativ
Servicepoint – ordervikt upp till max 20kg.
Paket
Pall
Vi avgör hur din order skickas när vi packar beroende av vara och vikt.
- Om DHL försökt leverera godset men ingen funnits på plats och inget ”leverans utan kvittens” finns, ej öppet, ej fri tillfart etc. debiteras du 280kr inkl. moms för leveransförhinder.
Leveranstid och avisering
Beräknad leveranstid är 2-3 arbetsdagar. Om du bokat leverans utan avställning eller avisering är det mycket viktigt att du är på plats och kan mottaga ditt gods under dagtid.
Om DHL försökt leverera godset och ingen funnits på plats, det är stängt eller ej fri tillfart debiteras en extra utkörnings avgift på 280kr.
Om du är osäker om du kan vara på plats, kryssa gärna i rutan om fullmakt. Då ställs godset av utan signatur från dig, tänk dock på att det är du som ansvarar för en evt. förlust av gods/paket.
Om avisering önskas så tillkommer en avgift på 163:- Avisering innebär att DHL kontaktar dig i ett sms med förslag på datum och tidsintervall där du har möjlighet att välja när leverans kan ske. (Tänk på att DHL´s leveransfönster kan vara ganska stora t.ex kl.11:00-15:00)
Om leveransbesked önskas så tillkommer en avgift på 64:- Leveransbesked innebär att chauffören ringer upp när denne är på väg till dig med godset, man kan alltså inte boka tid men man blir uppringd före.
Ej uthämtade paket på Servicepoint debiteras med 199kr. Den avgiften inkluderar frakt tillbaka till Lermakeriet samt en avgift för outlöst gods hos DHL.
Önskar du fortfarande få leverans av din vara debiteras ny frakt från oss.
Om du inte fått ditt paket/gods inom en vecka så kan du höra av dig till oss så hjälper vi dig med att spåra ditt gods med hjälp av sändingsnumret.
Börja dock med att titta igenom dina sms och din mejl för avisering.
Titta även om det kan ha kommit i din skräppost för mejl.
Leverans inom EU är möjlig.
Tyvärr kan vi inte skicka till Norge och England.